Banner_Blog

2018/04/12

mountain hiking

Aah, tulee ihana fiilis näitä kuvia katsellessa. Kahtena vlogaamattomana päivänäni nautin perheen seurasta ja matkakohteesta täysin rinnoin. Huijasin hieman kuvaamalla pienen koosteen vuoristolta, ja video tulee huomenna julki kello 14:00 kanavalleni. Lähdimme aikaisin aamulla lomamatkaa suunnitellessa päätetylle päiväretkelle vuokra-autollamme. Vuoriston nimi taisi olla Olympos tai jokin sinne päin, ja vuoren huipulla sijaitsi talvella käytössä oleva laskettelukeskus. Aika hassua ajatella, että etelässäkin lasketellaan ja on lunta talvisin. Kävimme katsomassa rinteitä ja hissejä, ja paikka oli paljon paremman oloinen kuin Suomen etelän keskukset.
Pohdimme 7,6km ja 14km kävelyn välillä, ja päädyimme lyhyempään - onneksi. Ensin suoritimme vahingossa alkulämmittelyn kävelemällä alamäkeä ja vieläpä väärään suuntaan puolisen kilometriä, mikä tarkoitti jyrkkää takaisin kapuamista toiset 500 metriä. Virheliike aiheutti mulle suuren väsymyksen, jota huilasin pois eväsleipien avulla. Suostuin lopulta kuitenkin lähtemään mukaan kuulemma samaa korkeutta koko ajan viettävää polkua kävelemään ja olen näin jälkikäteen todella iloinen, että lähdin. Maisemat eivät aluksi päätä huimanneet, mutta kahden ensimmäisen kilometrin jälkeen alkoi tapahtua. Koko Kypros avartui edessämme merelle ja horisonttiin asti. Näimme suola-altaita, kaivoksen, asutusta ja paljon kaunista metsää. Aurinko paistoi, oli lämmin, joskin kylmempi kuin alhaalla rantatasolla, tuuli vilvoitti kasvoja ja kroppaa, ja eväät antoivat energiaa jatkamaan eteenpäin. Polku oli hyvin tallottu, n. 80cm leveä ja kiersi koko vuoren ylemmän osion. Korkeuseroja ei juurikaan ollut, mutta osasta kohtaa polku oli hieman sortunut, ja äitiä hirvitti ylittää nuo kohdat. Tsemppasimme kaikki häntä myös niissä osissa, joissa polku kulki aivan jyrkän alamäen reunaa myöten. Hänellä on paha korkeanpaikankammo, mutta minä nautin suuresti pienestä riskistä, haha, ja kauniista maisemista. Matkaan meillä kului yhteensä noin kolme tuntia, mikä ei loppujen lopuksi haitannutkaan minua. Vuori sijaitsi yli parin tunnin ajomatkan päässä Protaraksesta, missä meidän hotellimme sijaitsi, joten suuri osa päivästä vietettiin myös autossa. Nauti kuvista!