Banner_Blog

2017/03/17

amerikka

Ahey ahoy! Nollasin läppärini noin viikko sitten ja löysin tiedostoja siirrellessäni kuvia Amerikan matkasta muutama vuosi taaksepäin. Kuvat oli niin kivoja, että päätin jakaa niistä parhaat palat teille ja muistella hyviä aikoja. Vuonna 2011 pääsin ripille käytyäni hiihtolomariparin Hvittorpissa, ja sain lahjaksi enoltani matkan Yhdysvaltoihin. Enollani ei ole omia lapsia, joten hän tykkää viettää aikaa kummilastensa ja mun ja Ollin kanssa. Lähdimme tuolloin kesällä reiluksi kahdeksi viikoksi kiertelemään Amerikkaa ja nautin matkasta ihan sikana.
Ensin lensimme Atlantin yli New Yorkiin Finnairin bisnesluokassa, mikä oli yhtä luksusta. En ollut koskaan aiemmin 1) käynyt Jenkeissä enkä 2) ollut bisnesluokassa. Istuimet sai käännettyä makuuasentoon, ruoka- ja juomatarjoilua sai mielensä mukaan ja edessä olevissa penkeissä oli ohjattavat näytöt. Nykyisinhän monissa lentokoneissa on mahdollisuus ihan turistiluokassa katsella elokuvia ja sarjoja, mutta tuolloin se oli vielä pelkän ykkösluokan ominaisuus. Muistan katsoneeni kolmatta kertaa elokuvan Black Swan, sekä parit jaksot musikaalisarja Gleestä. Taisin nukkuakin matkan aikana, en ole tosin ihan varma.

New Yorkissa vaihdettiin konetta Pohjois-Carolinaan menevään, sillä ensimmäiset neljä päivää aioimme viettää enoni ystäväperheen luona Raleighssa. Siellä oli oma lentokenttäkin ja pääsimme nopeasti määränpäähän. Mulla oli oma huone noiksi muutamaksi päiväksi, ja siitä muistuukin selkeimpänä mieleen nojatuoli keskellä huonetta, sekä paljon kuuntelemani kappaleet Cry me a river ja Bright lights big city. Kävimme ystäväperheen kanssa tutkimassa ympäristöä ja uimassa naapuruston yhteisessä uimalassa. Tutustuin siellä pienempiin poikiin, perheen nuorimman lapsen kavereihin, ja yhdessä pelasimme sitten erilaisia vesipallopelejä.

America
Venice Beach, CA
Krispy Kreme's, Raleigh, NC
AmericaAmericaAmericaAmerica

Muistan, että kävimme Raleighssa jossakin eläintieteellisessä museossa, uimarannoilla, sekä katsomassa kuinka donitsit valmistetaan Krispy Kreme's:ssä. Eläinmuseossa yritin silittää pientä kilpikonnaa, mutta työntekijä ei antanut mun koskea siihen, harmi. Uimarannoilta tai akvaariosta, jossa juuri muistin käyneeni, ei ole kauheasti hyvälaatuisia kuvia, joten en lisännyt niitä postaukseen.

AmericaAmericaAmerica
Santa Barbara, CA

Ylläolevat kolme kuvaa ovat kaikki eri hotelleilta ja sijainneilta, mutten muista paikkojen nimiä. Raleighsta lähtiessä lensimme Kaliforniaan, missä vietimme loppuloman avosaabilla kierrellessä. Eno siis vuokrasi meille auton, jolla kävimme muun muassa "vuorilla" ja punapuumetsässä. Siellä oli niitä ehkä teidänkin kuvissa näkemiä jättiläismäntyjä, joiden onttoihin runkoihin mahtuisi ainakin kymmenen ihmistä kerralla.
Lähestulkoon kaikki hotellit, joissa yövyimme olivat viisitähtisiä. En ollut koskaan aiemmin ollut niin hienoissa hotelleissa yötä, ja laadun huomasinkin uima-altaista, kuntosaleista (joilla en kyllä käynyt) ja palveluista. Huonekoot olivat myös paikoin naurettavia. Eräässäkin hotellissa meillä oli ainakin 100 neliön huone. Mitä ihmettä me kaksi ihmistä tehtäisiin kolmella jättikokoisella huoneella? :D En todella tiedä. Tässä kohtaa mukaamme tarttui enoni ystävä, sekä toinen tällä kertaa suomalainen kaveriperhe. Heistä osa esiintyy postauksen kuvissakin.
Paikoista, joissa kävimme, muistan luetella osan:
Santa Monica: En käynyt kuuluisassa rantahuvipuistossa, mutta shoppailin alueella ja nautin lämmöstä.
Santa Barbara: Siellä shoppailin ehkä eniten koko matkalta. Löysin ihan sikana uusia Justin Bieberin fanitavaroita ja -lehtiä. 2011 fanitukseni suorastaan kukoisti!
Santa Cruz: Kävin rannalla olevassa huvipuistossa testaamassa laitteita enoni kuvatessa mun kokemuksia. Hotelli oli pienempi kuin aiemmat, mutta tykkäsin paikasta silti kovasti.
Anaheim: Pääsin vihdoin ja viimein Disneylandiin!! Suomalaisen kaveriperheen kanssa mentiin viettämään päivä huvipuistossa, missä oli ilotulituksia, tunnin jonot laitteisiin ja paljon kivoja pikkupuoteja. Vähän kaduttaa, etten ottanut itse sieltä paljoakaan kuvia, enkä ostanut Minni-hiiren korvia matkamuistoksi.
Los Angeles ja San Francisco: Meidän matkamme päätepysäkki. 4. heinäkuuta oli Yhdysvaltojen itsenäisyyspäivä ja rannalla ilotulituksia katsellessa sen kyllä huomasi. Siinä oli laitettu miljoonia palamaan ammuksiin, mutta show oli huikea. Ei meillä Suomessa tollaisia juhlistuksia ole laisinkaan.

AmericaAmerica
Santa Cruz, CA
4th of July, San Francisco, CA
America
Chinatown, San Francisco, CA

Lähdimme Los Angelesin kentältä jälleen Nycin kautta kotia kohti Suomeen ja koimme aikamoisen yllätyksen New Yorkin päässä. Turistiluokka lennoltamme oli ylibuukattu, eikä meille jäänyt istumapaikkoja. Koska enollani on korkea taso kortilla työmatkojen takia, ylennettiin meidät ilman kustannuksia taas bisnekseen. Ei haitannut mua yhtään nukkua kunnon unia ennen kotiinpaluuta ja kiriä jo etukäteen lomalla kertynyttä jet lagia kasaan. Suomen kentällä meitä odottivatkin mun perhe. Lähtisin koska vain samanlaiselle matkalle uudestaan, jos tilaisuus tarjoutuisi! Kiitos vielä hurjasti mun parhaalle enolleni. :)